Terminologia

Szaman (ang. Shaman)
Jest to osoba, która utrzymuje kontakt pomiędzy światem żywych i umarłych, czyli pomiędzy ludźmi i duchami. Szamani mogą pełnić różne funkcje, dzięki którym pomagają wszystkim stworzeniom. Mogą pracować jako wróżbici, miko (kapłanki w świątyni), itako (media duchowe). Poprzez pracę pomagają ludziom odczyniając uroki i pokonując złe duchy. Wszyscy szamani umieją wykonać formę ducha, czyli połączyć się z duchem (w różnych celach) i pracować razem, aby pomóc mu przejść na drugą stronę. Marzeniem każdego szamana jest wygrać tzw. Shaman Fights - Turniej Szamanów, który organizowany jest co 500 lat i ma wyłonić najsilniejszego szamana, którego zadaniem jest uratować świat. Podczas turniejowych rozgrywek szamani walczą ze sobą przy pomocy duchów stróżów.

Duch Stróż (ang. Guardian Spirit, jap. Mochirei)
Jest to duch, który towarzyszy szamanowi w starciach turniejowych. Każdy szaman wybiera swojego własnego ducha stróża, przy pomocy którego dąży do celu pokonania przeciwników. Podstawą silnego szamana jest silny duch stróż, jednakże również szaman zachować musi kondycję - jeżeli będzie słabszy niż duch, nie uda mu się wyzwolić całej mocy partnera. Duchy pozwalają swoim szamanom używać różnych umiejętności, aby tworzyć jedność ducha czy kontrolę ducha. Poza standardowym typem ducha, istnieją dwie klasy. Jedną z nich jest klasa Seirei (czyli Święte Dusze lub Duchy Natury). Są to duchy istniejące 500 lat lub dłużej i nie dążą już do osiągnięcia czyściejszej formy. Wzniosły się one ponad swoje 'ja' i dlatego dowolnie mogą zmieniać kształt lub formę, ale nie mogą też stać się już silniejsze, gdyż to najwyższy poziom mocy. Druga klasa to Kami (czyli Boska Klasa). Są to najsilniejsze duchy w Shaman King. Jest znane ich osiem (Król duchów, duch Sati, Duchy pięciu wojowników i Shamash). Duchy te powiększają swą moc poprzez zjadanie innych duchów i są bardzo potrzebne, ale żeby mogły egzystować potrzebują wiele furyoku i dlatego posiadać je mogą jedynie bardzo silni, umiejący przypilnować szamani (gdyż zjadają wszystkie duchy na swej drodze).

Forma ducha (ang. Spirit Ball Mode, jap. Hitodama)
Jest to jedna z wielu postaci ducha. Polega na zmniejszeniu jego postaci do kuleczkowej formy. Duch w takiej postaci jest mniejszy, więc szamanowi łatwiej jest nim operować aby wykonać jedność ducha lub kontrolę ducha. W takiej formie duch nie zmienia swojej osobowości, swobodnie może rozmawiać i robić to, co wcześniej.
Japońskie tłumaczenie znaczy "Dusza, która opuściła ciało", natomiast na angielski przełożono to jako "Forma duchowej kuli". W przypadku polskiego odpowiednika nie wysilono się zbytnio, nazwę zredukowano do "Formy ducha". Pasuje ona jednak do nazw pozostałych funkcji ducha. Poza tym, na pewno nie przeszkadza to docelowej grupie odbiorców.

Jedność ducha (ang. Spirit Unity, jap. Hyoui Gattai)
Podstawowa umiejętność szamańska. Jest to przyjęcie ducha do swojego ciała. Aby ją wykonać duch musi być w formie Hitodama. Kiedy duch jest wewnątrz, nie ginie osobowość szamana. Zyskiem tego zjawiska jest to iż człowiek przejmuje umiejętności ducha. Jednakże ze względu na to, że w jednym ciele są dwie dusze często dochodzi do konfliktów. Dlatego tak ważna jest Jedność Doskonała (Perfect Unity - Hyoui 100%) - czyli całkowite zgranie, możliwe do osiągnięcia tylko jeżeli zarówno duch jak i szaman są na siebie otwarci. Nie zawsze musi to odbywać się za zgodą szamana. Często dochodzi do tego, że duch sam przejmuje kontrolę nad człowiekiem - wtedy jest to zwyczajne opętanie.
Nazwa tej umiejętności została bardzo ładnie przełożona zarówno na jęz. angielski jak i polski.

Kontrola Ducha (ang. Oversoul - skrót O.S.)
Jest wtedy, kiedy szaman wkłada swojego ducha w jakiś przedmiot (medium) aby zwiększyć jego moc (np. jeśli jest to broń) lub sprawić, by zaistniał w realnym świecie. Zarówno w oryginale jak i w angielskiej wersji nazywa się to "Oversoul" co można tłumaczyć jako "Przewyższenie duszy samej przez się" lub prościej - "Ponad duszą" czy "Ponad-dusze". Mimo to nazwy te brzmią trochę dziwnie po polsku, dlatego nie krytykuję polskich tłumaczy za nazwanie tego "Kontrolą ducha", nawet jeśli nie ma to nic wspólnego z prawdziwą nazwą.

Medium (ang. Medium)
Przedmiot, którego używa się aby wykonać Oversoul. Może być to cokolwiek, ale przeważnie odwołuje się do samego ducha - np. miecz Amidamaru. Czasem medium zmienia się, aby podążać za rosnącą siłą ducha lub szamana.

Turniej szamanów (ang/jap. Shaman Fights - skrót S.F.)
Wydarzenie, które ma miejsce co pięćset lat aby wyłonić najsilniejszego szamana, mającego zostać tytułowym Shaman King - Królem Szamanów i ocalić lub zniszczyć świat. Organizatorami tego turnieju od wieków jest indiańskie plemię Patch. Po odbytych kwalifikacjach, rozgrywki dzielą się na kilka rund - pierwsza z nich to walki szamanów jeden na jednego. Każdy uczestnik odbywa trzy walki i aby dostać się do następnego etapu musi wygrać dwie z nich. Zasadą jest pozbawić przeciwnika jego furyoku. Następna runda odbywa się w Wiosce Patch, której położenie jest nieznane. Odbywają się walki drużynowe. Ostatni etap ma miejsce na zaginionym kontynencie Mu. Zwycięzca łączy się z Great Spirit - najpotężniejszą istotą na świecie.

Mantopedia (jap. Manjien)
Książka zawierająca informacje o wszystkich miejscach, ludziach, kulturach, zdarzeniach. Nie ma "niemożliwego" wpisu. Opracował ją Hikaru Mandain. Manta ciągle nosi ją przy sobie i jest ona jego skarbem.
Japońska nazwa tej encyklopedii powstała z połączenia imienia Manty i słowa Kojien (słownik), więc można to tłumaczyć jako "Mantopedia" lub "Mantownik", ale to pierwsze brzmi chyba lepiej. W anglojęzycznym i polskojęzycznym anime nie pada żadna nazwa dla tej książki, mówi się o niej po prostu Ghost story book (Historie o duchach) bądź Book about shamans (Książka o szamanach).

Copyright by anulka406 (design and site)